Thursday, November 11, 2010

PART 1-2

Tekak aku terasa perit , masuk kali ini sudah tiga kali aku muntah dan dua kali rasa hendak muntah tapi tidak ada apa yang keluar. Perutku pun terasa nak terkeluar sekali. Aku duduk di toilet seat dan jari ku mengira-ngira. Aku geleng dan kira lagi. Aku geleng dan kira lagi. Aku duduk dan teringat semua simptom-simptom yang patut ada dan semua simptom tu sudah aku lalui beberapa hari kebelakangan ini.

Betul lah. Aku terkebil-kebil ...ini tentu hasil 'projek' kat Bahamas tiga minggu lalu. Perutku terus terasa kembang. Aku bangun dan terus memasuki ruang di sebelah bilik air yang menempatkan almari baju dan beg-beg, beg toiletrie yang masih terletak di dalam beg besar aku keluarkan, sebuah kotak berwarna pink aku tarik. Aku merasa meloya lagi dan cepat-cepat kembali ke bilik air. Muntah lagi. Aduh. Tensionnya !

Paket aluminium aku koyak dan test strip aku keluarkan. Aku membaca sedikit arahan dan terus melakukan seperti apa yang tertera. 15 saat… 30 saat… 45 saat… 60 saat… dan aku pejam sebelah mata. POSITIF. Aku kembali duduk di atas toilet seat. Bermacam perasaan timbul dalam benakku.


Nadim terus ke bilik basuhan, kain masih berlonggok di atas lantai. Dia menghampiri mesin basuh dan satu load sudah pun selesai di basuh. Penutup di buka, kain di keluarkan dan di masukkan dalam bakul yang kosong. Dia bergerak pula ke mesin pengering dan tercanguk di depan mesin itu. Kepalanya di garu, mana satu nak tekan ni...karang habis kecut pula. Mana D ni. Dia tinggalkan mesin pengering dan kembali pada longgokan tadi. Di masukkan semuanya sambil menekan-nekan baju-baju tersebut memastikan masih ada ruang lagi di dalam mesin basuh itu. Dia terkebil pula melihat sabun basuh dan pelembut kain. Berapa banyak nak bubuh ni ..masuk mana dulu eh ? Tangannya mula-mula mencapai pelembut kain kemudin diletakkam semula, sabun pembasuh pula di ambil..dia menarik nafas...Neng mana kamu ? Akhirnya dia tinggalkan saja bilik itu sambil memanggil nama Nadira.

Aku dengar Nadim memanggil, entah mengapa ketika dan saat itu aku malas melayan dia. Aku geram. Aku rasa sakit hati. Aku rasa hendak menangis dan memang aku sedang menangis pun sekarang.

Nadim memasuki bilik kami, matanya nampak katil yang sudah terkemas cantik, cadarnya sudah di tukar, duvet juga sudah terhampar kemas, tingkap bilik terbuka luas, permaidani tergulung dan terletak di tepi dinding, sebatang mop terlentang di tengah-tengah bilik itu. Separuh lantai kayu itu sudah pun berkilat dan separuh lagi masih belum di sentuh mop.

“Sayang …”

Nadim masuk, dan terus menghampiri bilik air. Pintu yang terbuka sedikit di intai, dan dia terkejut melihat Nadira yang sedang duduk di atas toilet seat, badannya tertunduk sehingga dadanya menyentuh ke peha, dan rambutnya mengurai ke bawah. Kedua-dua tangan tergoyang-goyang di sisi.

“Sayang….” Nadim terus menarik Nadira. “Ya Allah, kenapa ni ?” Matanya terus melihat muka Nadira yang sedang menangis, matanya merah menyala, air mata masih berjuraian, hidungnya juga berair, nampak tidak terurus langsung.

“Abang…” aku terus menjatuhkan muka ke dadanya.

“Syyyyy…. Kenapa ni ? D tak sihat ye ?” aku rasa Nadim meletakkan tapak tangan ke dahi dan tengkuk ku. Suhu badan normal.

“Abang…” dan aku terus menangis lagi.

“Ok, don’t worry, I will send the laundry ke dobi… you don’t have to do all the chores kalau D tak mau….it’s ok, I will get someone to help you.” dia mencium ubun-ubun aku. “Abang tahu, rumah ni besar sikit dari Subang, it needs a lot more energy. I panggil Neng everytime kita spend time kat sini. Dah jangan nangis ok.”

Aku tambah pening.

“D nangis bukan pasal kerja semua. I have no problem with that.” Aku masih lagi menangis di dada Nadim.

“Then why ? Abang ada buat salah ke ? I am sorry D, if I hurt you.”

“Tak…D nangis sebab….sebab… D nak nangis.”

Muka Nadim berkerut, keningnya bertaut, rahangnya bergerak dan mata kanannya terkedip-kedip. Apa hal pulak ni ????

“Emm , ok , just let it out..” dia memujuk perlahan, aku rasa badanku di dakap erat dan Nadim seolah mendodoi ku perlahan.

Ada kira dua minit jugalah kami berada dalam keadaan begitu sehinggalah badan Nadim aku tolak. Tangisan tadi tiba-tiba berhenti dan aku sapu air mata yang masih berbaki.

“I am ok now…”

Aku terus keluar dan mengambil mop yang terlentang. Nadim masih di bilik air dan terpinga-pinga.. Dari pintu bilik air Nadim melihat saja Nadira yang menyambung mengemop lantai. Dia menggelengkan kepala. She is complicated….Ya Allah tolong hambaMu ini. Perempuan memang susah nak paham …

Tanpa memperdulikan Nadim aku terus menyudahkan kerja aku yang terbengkalai. Rasa mual dan meloya tadi pun sudah hilang, cuma kepala aku terasa sedikit pening.

“Kain dah siap, tapi Abang tak sure how to use the dryer.” Dia masih lagi melihat mop itu di sebak ke kiri dan ke kanan.

“Nanti I ajar you.” Aku tidak mengangkat muka.

“I am a bit confused, berapa banyak nak letak sabun and softener, and which one goes in first.”

“Sabun masukkan kat soap compartment, 2 scoops, then kat softener compartment you put the softener. 1 full cap.”

Nadim mengangguk.

“Ok, I go and settle the other load.”

“Ye. Go….” Sebelum aku naik marah.

“You sure gonna be ok ?”

“Ye.”

“Anything, I kat laundry room.” Dia mula bergerak tapi berhenti di tepi aku.

“Excuse me Sir…” aku terpaksa berhenti mengemop dan aku masih lagi tunduk. Rasa marah pada Nadim menjadi-jadi.

Dia tarik tangan aku dan heret aku ke tepi tingkap. Aku membebel tapi Nadim tidak mengendahkannya sedikit pun.

“Nampak tu ?” dia menunding ke arah pokok bidara di hujung laman.

Aku tersenyum sedikit melihat Ensha yang terbuai-buai di atas hammock dengan sebuah buku di tangannya.

“I did that.” Nadim rasa bangga. Hasil pertama yang di buat khas untuk anak kesayangannya.

“Ok.”

Aku terus tinggalkan Nadim dan menyambung kerja.

“Just OK ?”

Aku diam dan terus menerjah mop ke ruang antara katil dan meja sisi.

“What do you expect me to say ?”

“At least say something ..anything than just OK.”

Aku berhenti mengemop dan mataku merenung tajam pada Nadim yang berdiri di tengah bilik.

“Good.” Aku menarik nafas kecil dan terus menyambung kerja.

“What’s with you this morning ?” Nadim jadi tidak puas hati. “First the crying, then you gave me that look….” Dia menahan suara dari berbunyi marah, Nadim menghampiri aku dan menarik lengan, dia cuba mengelus lembut tapi dengan cepat aku rentap kembali dan menjeling tajam.

“Tak ada apa-apa.”

“I tau, there’s something, I don’t know unless you tell me.” dia menghampiri ku.

“When I said nothing then there’s nothing Nadim Syah.” Suara aku tinggikan dan aku sengaja menekankan hujung ayat itu. Aku kembali mengemop walaupun bahagian itu sudah pun siap di mop.

“Wooo… now you are calling me by the name.” Nadim terus menarik mop dari tangan ku.

“So ?” masa belum kawin itu la nama aku panggil, eh sekarang tak boleh pula ? mengada betul !

“I don’t like that…”

“You really know how to screw up my mood.”

Mata Nadim bergerak-gerak.

“Why are you so pissed off ?” Nadim masih cuba menahan rasa marah.

“Don’t press it,” aku ambil semula mop dan melepaskan keluh berat.

Kami saling mendiamkan diri. Mata ku memerhati ruang bilik yang sudah siap di bersihkan, lantai berkilat dan habuk-habuk telah di sapu bersih. Nadim pula memandang aku dengan seribu pertanyaan dan aku nampak mukanya kelat dan pipinya merah menahan marah. Aku keluar membawa mop. Aku rasakan Nadim juga turut membuntuti aku. Kami berhenti di hadapan pintu bilik Ensha.

“D, sometimes I just don’t understand you.” Nadim bersuara kesal.

“I don’t understand you either.” Aku mengecilkan mataku.

“You are making this more complicated….” Nadim memandang tepat.

“I memang complicated, so too bad for you.” Aku juga merenung mukanya.

“Yes, too bad for me…”

“Now you regret ?”

“I don’t say that..”

“You just said..”

“No I did not…”

“You said, too bad for me, and I heard that…heard it loud and clear.”

“Thanks for the ridiculous interpretation..”

“ You don’t love me anymore right ?”

“Huh.. ? What is this ?” dia mengigit bibir.

“I am complicated, you regret it and you don’t love me anymore…”

“Wow, D…. now you really pissed me off…”

“See… its clear…just blurt it out….” Aku geram betul dengan Nadim.

Nadim mengecilkan matanya, kemudian bibirnya tergerak-gerak. Hatinya sakit betul.

“D…” dia menarik nafas. “I am not going to talk to you until you are back to your normal self.”

Nadim rasa lebih baik dia hentikan sebelum terjadi apa-apa perkara yang lebih serius dari ini.

“Ok. Fine !”

“Fine !”

Nadim menarik nafas dan dia berjalan cepat melalui ruang TV dan terus turun ke bilik basuhan. Aku pula terus masuk ke bilik Ensha dan keluar seketika untuk mengambil baldi di dalam bilik kami. Aku merungut sendirian sambil menuang air ke dalam toilet bowl, baldi aku renjis sebelum aku ke bilik Ensha semula. Bilik itu aku mop sampai berkilat sambil terus merungut dan membebel tidak henti-henti.

Nadim mengeluarkan semula semua baju yang di dalam mesin basuh dan di masukkan ke dalam beg plastik hitam. Baju yang sudah di basuh tadi pun di masukkan ke dalam beg plastik hitam yang berasingan. Dia keluar membawa dua bundut itu, kereta di buka dan di humban beg plastik ke seat belakang. Pintu di hempas, dia masuk semula dan terus ke halaman belakang.

“Honey, Babah keluar kejap. If Mummy tanya, tell her Babah pergi dobi.”

“Ok.”

“You have fun Sweetie.”

“Thanks Babah. Best la hammock ni. Honey suka sangat.”

Nadim mengangguk dan terus bergerak semula. Aku lihat saja dari tingkap bilik Ensha.

1 comment: